LB-40 Donor Adverse Reaction



بسم الله الرحمن الرحيم
The blood bank develops a system for managing adverse donation events.
LB.40.1 The laboratory has a system for managing adverse donation events that covers:
LB.40.1.1 Recognition and handling of adverse donation events.
LB.40.1.2 Reporting and monitoring of adverse donation events.
زي ماتكلمنا انك كأي بنك دم لازم تحافظ علي المخزون الاستراتيجي الموجود عندك ولن تصل الي هذا الا بالحفاظ علي your customers .....المتبرعين (خزائن الدم التي تسير علي الارض بلغه داراكولا 😁😁)

فمرحلة التبرع يمكن تكون نقطه فيصليه في ذلك وهي اما يكون هذا المتبرع من أصدقاء بنك الدم (عندك ملف بالإسماء  والموبيلات نوع فصيله الدم وخصوصا الفصائل النادره -donor recruitment 
                                         او 
عدم ارضاء المتبرع او إصابته باذي .........سيعطي انطباع سيّء علي بنك الدم ليس عندك بل علي كل البنوك وليس علي مستواه الشخصي بل وسيشمل أصحابه وأقاربه لانه لن يتواني وينقل الخبر اليهم وتجربته في عمليه التبرع 
ومن هنا جاءت اهميه معيار اليوم ان لو قدر الله وتأثر المتبرع كيف تتعامل معاه وماهي استعدادات بنك الدم لذلك 
١-ولهذا عندنا سياسه عمل ونموذج 
٢-والموجودين يكون عندهم valid BLSتم تدريبهم واختبارهم علي كيفيه التعامل  (ضمنcompetency chick list )
-التمهيد المعرفي لعمليه التبرع من المطويات  وخصوصا للشخص الذي سيتبرع لأول مره ....لان اكثر ردات الفعل العكسية بتكون مع المتبرع الجديد (اول مره )
-اختيار المتبرع .......في مرحله examination
-مراقبه المتبرع اثناء عمليه التبرع باكملها 
-إعطاء المتبرع العصير والكيك وإرشادات مابعد التبرع 
-عدم السماح للمتبرع بالخروج الا بعد عشرين دقيقه علي الأقل والاطمئنان عليه 

٣-بنك الدم مجهز بالإسعافات من اول النشادر (Inhalant Ammonia)موجوده  في الخليجي )
                                     



 الي 
crush cart وهي :


              -ان بنك الدم مسءوليته تنحصر في توفيرها ومراقبه الصلاحيه ونظافتها فقط اما 
                -الصيدليه فمهمتها توفير الادويه 
                 -Cod Blue Team  ....الاستعمال

٤--جهاز الضغط .....بعني موجود daily check list PPM....كل سته أشهر 


٥-تليفون للاتصال ...........وcod blue وبالتالي بيكون رقم الاتصال معلق بجانبه 

وثم نيجي للسرفير (الاسءله الشاءعه)
 -بيختار احد الفنيين 
ويسال بتعرف ازاي انه المتبرع صار في مشكله وبتتعامل  معاه ازاي ?
-فالإجابة بتكون -اولا انا لازم تكون عيني عليه ....لوحصل تعرق او ابتدئ وجه يكون شاحب بابتدي أتكلم معاه ولو حسّيت ان بيتعب اكتر باسحب الابره 
-وانزل الستاره (حتي لا يتفاعل المتبرعين الآخرين مع الموقف ) واطمنه ان احنا بجانبه 
-وننادي الدكتور الموجود ونقيس الضغط  لو واطي نبتدئ نرفع رجل السرير 
-لو استمر الضغط الواطي  ...الدكتور الموجود بياخد القرار في طلب cod blue 
٩٩.٩٩٪‏من الحالات بتتعدل لكن مش مسموح انك تاخد منه الدم  في هذا اليوم 
-السوءال الاخر ايه مشاكل تاني     مثلا.    أبره دخلت في شريان فيسأله بتعرفه ازاي ...؟؟؟؟.





الاجابه ان الدم الخارج بيخرج بسرعه  Frothy احمر فاتح 
السوءال اللي بعده دورك ايه ...بوقف عمليه التبرع واضغط علي مكان السحب لمده عشر دقاءيق .....بس ....لا.....أعيد competency للفني المسءول
******(في انواع تانيه واشكال لردات الفعل العكسيه ولكنها علي حسب الإحصائيات العالميه قليله  ) كمان اتكلمت علي اكتر شيء بيسأل عنها السرفييرمثال :
bruises

 الى thrombo-phlebitis

 convulsion 

Rigors 

الى  Angina 



-طبعا كل هذا يدون في النموذج الخاص
باسم المتبرع مِن اول الوصف الاكلينكي للحدث ...............وما تم إسعافه بيه
وغالبا ماتكون علي هيءه check list جاهزه لاختيار الوصف اللي حدث ...  ويمضي عليه المدير الطبي
ويكون هناك  احصاءيات للاسباب ومن ثم .....corrective action للاسباب المودءيه لحلها وهذا يعتبر من
               quality indicator

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

LB-1-Scope Of Service

LB-4 Personal Audit Trail

LB-6 Critical Material