LB- 31 Quality Management System & Self Assessment



بسم الله الرحمن الرحيم

The laboratory develops a process for internal (self) and external
assessment of operations and quality management system
LB.31.1 The laboratory develops and implements policies and procedures on quality indicators and systems checks.
LB.31.2 The implemented system covers the selection, data collection, reporting, and monitoring of quality indicators.
LB.31.3 The laboratory selects and monitors key quality indicators covering the pre-analytical, analytical, and post-analytical phases of the laboratory operations.
LB.31.4 Selected general laboratory indicators may include, but are not limited to, the following:
LB.31.4.1 Patient identification errors.
LB.31.4.2 Rejected specimens.
LB.31.4.3 Turnaround Time (TAT) of routine, STAT and urgent requests.
LB.31.4.4 Critical value reporting failures.
LB.31.4.5 Customer satisfaction.
LB.31.4.6 Corrected laboratory reports.
LB.31.4.7 Blood culture contamination.
LB.31.5 The selected transfusion services indicators may include, but are not limited to, the following:
LB.31.5.1 Rejected donors.
LB.31.5.2 Rejected units.
LB.31.5.3 Donor satisfaction.
LB.31.5.4 Adverse donor reactions.
LB.31.5.5 Usage and discards.
LB.31.5.6 Ability to meet the patient's needs.
LB.31.5.7 Blood ordering practices (cross matched/transfused ratio).
LB.31.5.8 Blood administration practices.
LB.31.6 The laboratory has a system for process improvement that covers the following activities:
LB.31.6.1 Identification of opportunities for improvement.
LB.31.6.2 Corrective and preventive actions.
LB.31.6.3 Description of the selected quality improvement tool used in the laboratory.
LB.31.7 The laboratory is involved in hospital-wide/multidisciplinary improvement projects. During the current accreditation cycle, the laboratory was engaged in at least four quality improvement projects, including:
LB.31.7.1 Two general laboratory projects.
LB.31.7.2 One blood bank project
LB.31.7.3 One transfusion services project.
 الحمد لله  بعد ما عدنا كل المعايير السابقه التي علي اساسها قام كل العمل بالمختبر لازم في النهايه نقف مع أنفسنا وقفه ونسال هل بالفعل النظام اللي وضعناه سابقا ماشي في إطار سليم ولا لا ...؟؟
والحل  نختبر أنفسنا بانفسنا ونعاير جوده شغلنا عن طريق مايسمي(QI-- Quality indicators =موءشرات الجوده 
وهنا يحتاج منا سباهي ان نضع سياسه عمل (IPP) تحتوي علي الآتي :-
١- تعريف ماهي هذه المؤشرات 
٢-ان تكون هذه المؤشرات تغطي كل مراحل التحليل من pre analyticalالي post-analytical
٣-غالبا بتكون measurable يعني بتعتمد علي احصاءيات 
٤-ان يكون في طريقه علميه لتحليل النتاءج 
٥-ان يكون في رد فعل واضح لما وجد من نتاءج وبالتالي تغير في المؤشرات الاوليه وهو ما يسمى
Corrective :preventive action plan 
وعلي هذا بيطلب سباهي مايثبت ذلك ...وعلي سبيل المثال لا الحصر هنذكر بعض quality indicator نستطيع من خلالها تحقيق هذا المطلوب
                              1-TAT
يعتبر من اهم QI لانه يشمل المراحل الثلاثيه وللاهميته القصوي وضعته الوزاره تحت مايسمي برنامج اداء 
وهذا تم شرحه سابقا .....وبالتالي ممكن تكتفي كذكره cross reference policy
                 ٢-customer satisfaction 
ممكن أيضا تعمل لها سياسه مستقله تشرح فيها ثم تذكرها هنا .............كcross reference 
-وهنا بترجع  تاني بتعرف مين هما customers 
-تعمل استبيان يدور محتواه علي مدي رضاه عن الخدمه من اول طريقه مثلا اخذه للميعاد الي ظهور النتيجه (ولا تنسي المختبرات الخاصه تضع سعر التحاليل ) 😃
-تعمل كل 6اشهر مثلا 
-تعمل احصاءيه للبنود 
-تأخذ أكثرها دلاله ان هنا في مشكله 
-توضع تحت Focus -PCDAاو ماتسمي (دمنج ويل)

-تصل للحل وتشتغل عليهcorrective action 
-ثم تعمل استبيان تاني وتري مدي نتيجه العمليه السابقه لهذه النقطه

مثال اخر :
OVR /herf
او ماشابه من انواع المشاكل اللي بتأتي علي المختبر لازم توضع في عين الاعتبار وتسير بنفس الطريقه السابقه 
وكيفية معايرتها بعد التغيير ......ان الاحصائيات تدل على التحسن  عن ماسبق 

-مثال اخر 
Specimen tracking 
بتختار ٥-١٠عينات تكون النتاءج خلصت وتعيدهم مره تانيه بشخص مختلف وتقارن النتيجه التانيه بالأولي وخصوصا في العينات اللي بتأخذ اكتر من  lab labelمثال اخر 
Mis-identification specimen
لو تتذكروا ......

مثال اخر انواع rejected sample تأخذ واحد مثلا عالي الاحصاءيه وتشتغل عليه

وهدا ممكن تعمل كواحد :اربعه من quality improvement project المطلوب تعمله مع المستشفي كلها  

مثال اخر  C/T. Ratio 
تعتبر من الموءشر المهم في 
blood transfusion committee  وكتير من النماذج في بنك الدم مثلا : 
-عدد المتبرعين المرفوضين ....لان ممكن تصل الي نتيجه مثلا.../ الفني الموجود مش عايز يشتغل فبيرفض المتبرعين 😃
-جهاز الضغط بايظ ...وبتنتبه ان السبب معظمهم الضغط عالي 
-وجدت معظمهم في شهر معين الهيموجلوبين نازل .....تحلل تجد ...QC  expire .....وهكذا 
Adverse reaction with high fever .....تعمل شفت للleukodepleted .......وهكذا 
المهم يكون عندك مايثبت انه تم
وفِي النهايه مطلوب سباهي تقدم علي ضوء هذا  .......اربع مشاريع quality improvement projects 
اتنين general للمختبر ككل 

واتنين خاصين ببنك الدم 

وعلي فكره السرفيير بيسأل عن الاربعه فين .........To Be Continued LB-31/2😁😁😁😁

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

LB-1-Scope Of Service

LB-4 Personal Audit Trail

LB-6 Critical Material